Princip om sociale kompetencer på Sorring Skole
Skolebestyrelsen ønsker, at alle børn på Sorring skole bliver livsduelige børn. Børn, som når de går ud af Sorring skole og skal videre i livet, er klar til at kunne begå sig godt socialt, fagligt og personligt.
På Sorring skole arbejder forældrene og skolen sammen om, at understøtte at børnene tilegner sig de sociale kompetencer og personlige egenskaber, der skal til for at fungere godt i et fællesskab, samt skabe rum for læring. Det er det, vi kalder sociale kompetencer på Sorring Skole.
Vi vil gerne have en skole der er præget af gensidig respekt, rum for læring, samt glæde og godt kammeratskab.
Værdi |
Det vil sige… |
Skolens og hjemmets opgave |
Respekt
|
Eleven har respekt for fællesskabet.
Det indebærer bl.a.: - at eleven taler pænt til og om både andre elever og personalet på skolen.
-at eleverne lærer at udsætte sine egen behov i forhold til andre i en undervisningssituation.
-at eleven støtter op om sociale tiltag i klassen og i forhold til enkelte elever i klassen.
|
Det er skolens opgave: Der arbejdes med værdien Respekt på alle klassetrin.
Der er tydelige forventninger på hvert klassetrin for elevernes kompetence til at behandle andre respektfuldt
Skolen understøtter eleven, når der er udfordringer med forventningerne og der sættes delmål til eleven.
Skolen inddrager forældrene, hvis der er betydelige udfordringer
Det er hjemmets opgave: At understøtte at eleven kan se værdien i at have respekt for fællesskabet
At understøtte at eleven deltager i sociale arrangementer i forbindelse med skolen |
Læring i et godt undervisningsmiljø |
Eleven deltager i undervisningen med engagement
Eleven giver arbejdsro til sine klassekammerater
Eleven accepterer lærerens anvisninger i forhold til arbejdsro og deltagelse i undervisningen
|
Det er skolens opgave: Der er tydelige forventninger på hvert klassetrin for elevernes kompetence til at arbejde for et godt arbejdsmiljø i klassen.
Skolens giver råd og vejledning, samt handlemuligheder til de elever, som har svært ved at leve op til forventningerne
Skolen inddrager forældrene, hvis der er udfordringer for eleven til at sikre et godt undervisningsmiljø for sig selv og andre i klassen.
Det er hjemmets opgave: At understøtte, at eleven kan se værdien i at der er arbejdsro for egen læring, men også for andres.
At eleven er undervisningsparat, når han/hun møder ind i skolen. Det betyder bl.a.: -at hjælpe eleven med at sørge for at skolebøger, penalhus, Chromebook, idrætstøj mv. er med i skoletasken – klar til brug i undervisningen. -at eleven er veludviklet/har fået sin søvn. -at eleven har spist morgenmad og har en god madpakke med til hele skoledagen
At følge med i hvad eleven arbejder med i skole og har lavet sine hjemmeopgaver
|
Glæde
|
Eleverne har et kammeratskab præget af empati, god konfliktløsning og gode sociale relationer
|
Det er skolens opgave: Der er på hvert klassetrin forventninger til elevernes kompetence til at konfliktløsning, udvise empati og til at indgå i sociale relationer
Der laves fællesskabs orienteret aktiviteter i klassen og i det store fællesskab på tværs af klasser og årgange.
Skolen tager initiativ til at sociale arrangementer tages op på forældre- møderne (herunder f.eks. fødselsdag og forældrerådenes opgaver)
Det er hjemmets opgave: At have en konstruktiv tilgang til at understøtte elevernes kammeratskab og være interesseret og nysgerrig i børnenes hverdag og trivsel
At bakke op om og have et åbent sind i forhold til sociale arrangementer på og udenfor skolen
|