Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Sorring Skoles logo
Mobil menu

Sociale kompetencer

Princip om sociale kompetencer på Sorring Skole

Skolebestyrelsen ønsker, at alle børn på Sorring skole bliver livsduelige børn. Børn, som når de går ud af Sorring skole og skal videre i livet, er klar til at kunne begå sig godt socialt, fagligt og personligt.

På Sorring skole arbejder forældrene og skolen sammen om, at understøtte at børnene tilegner sig de sociale kompetencer og personlige egenskaber, der skal til for at fungere godt i et fællesskab, samt skabe rum for læring. Det er det, vi kalder sociale kompetencer på Sorring Skole.

Vi vil gerne have en skole der er præget af gensidig respekt, rum for læring, samt glæde og godt kammeratskab.

 

Værdi

Det vil sige…

Skolens og hjemmets opgave

 

Respekt

 

 

 Eleven har respekt for fællesskabet.

 

 Det indebærer bl.a.:

 - at eleven taler pænt til og om både andre elever og personalet på skolen.

 

 -at eleverne lærer at udsætte sine egen behov i forhold til andre i en undervisningssituation.

 

 -at eleven støtter op om sociale tiltag i klassen og i forhold til enkelte elever i klassen.

 

 

 Det er skolens opgave:

 Der arbejdes med værdien Respekt på alle klassetrin.

 

 Der er tydelige forventninger på hvert klassetrin for elevernes kompetence

 til at behandle andre respektfuldt

 

 Skolen understøtter eleven, når der er udfordringer med forventningerne

 og der sættes delmål til eleven.

 

 Skolen inddrager forældrene, hvis der er betydelige udfordringer

 

 Det er hjemmets opgave:

 At understøtte at eleven kan se værdien i at have respekt for fællesskabet

 

 At understøtte at eleven deltager i sociale arrangementer i forbindelse med

 skolen

 

Læring i et godt undervisningsmiljø

 

 Eleven deltager i undervisningen

 med engagement

 

 Eleven giver arbejdsro til sine

 klassekammerater

 

 Eleven accepterer lærerens

 anvisninger i forhold til arbejdsro

 og deltagelse i undervisningen

 

 

 Det er skolens opgave:

 Der er tydelige forventninger på hvert klassetrin for elevernes kompetence

 til at arbejde for et godt arbejdsmiljø i klassen.

 

 Skolens giver råd og vejledning, samt handlemuligheder til de elever, som

 har svært ved at leve op til forventningerne

 

 Skolen inddrager forældrene, hvis der er udfordringer for eleven til at sikre

 et godt undervisningsmiljø for sig selv og andre i klassen.

 

 Det er hjemmets opgave:

 At understøtte, at eleven kan se værdien i at der er arbejdsro for egen

 læring, men også for andres.

 

 At eleven er undervisningsparat, når han/hun møder ind i skolen. Det

 betyder bl.a.: 

 -at hjælpe eleven med at sørge for at skolebøger, penalhus, Chromebook,

 idrætstøj mv. er med i skoletasken – klar til brug i undervisningen.

 -at eleven er veludviklet/har fået sin søvn.

 -at eleven har spist morgenmad og har en god madpakke med til hele

 skoledagen

 

 At følge med i hvad eleven arbejder med i skole og har lavet sine

 hjemmeopgaver

 

 

 

Glæde

 

 

 Eleverne har et kammeratskab

 præget af empati, god

 konfliktløsning og gode sociale relationer

 

 

 Det er skolens opgave:

 Der er på hvert klassetrin forventninger til elevernes kompetence til at

 konfliktløsning, udvise empati og til at indgå i sociale relationer

 

 Der laves fællesskabs orienteret aktiviteter i klassen og i det store

 fællesskab på tværs af klasser og årgange.

 

 Skolen tager initiativ til at sociale arrangementer tages op på forældre-

 møderne (herunder f.eks. fødselsdag og forældrerådenes opgaver)

 

 Det er hjemmets opgave:

 At have en konstruktiv tilgang til at understøtte elevernes kammeratskab og

 være interesseret og nysgerrig i børnenes hverdag og trivsel

 

 At bakke op om og have et åbent sind i forhold til sociale arrangementer på

 og udenfor skolen