Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Antimobbestrategi

Resultatet af skolens seneste trivselsmåling findes under Vores skole > Resultater og nøgletal, følg linket til uddannelsesstatistik.dk

Sorring Skoles antimobbestrategi og trivselsprincip

Formål

Alle danske skoler er lovmæssigt forpligtede til at forebygge og håndtere mobning. Læs hele lovteksten her: LBK nr. 316 af 05/04/2017.

Forebyggelse på skolen

Forebyggelse er et vigtigt parameter for at forhindre mobning. Forebyggelsen sker bl.a. ved, at medarbejderne har en anerkendende tilgang og positive relationer til eleverne, og at skolen sammen med forældrene samarbejder om at skabe en god trivsel for alle.

Sorring Skoles personale har i samarbejde med skolebestyrelsen fokus på det gode samarbejde mellem skole og hjem. De har udarbejdet skolens værdisæt og flere principper bl.a. et trivselsprincip.

Forebyggelsen af mobning sker på Sorring Skole ved:

  • Tidlig indsats via K-møder (møder mellem sundhedsplejerske, skolepsykolog, familieafdelingen, skoleledelse og lærer/pædagog)
  • Trivselsgrupper for børn, der af en eller anden årsag har det svært
  • Regler for samvær i de enkelte klasser
  • Undervisningsmiljøvurderinger med opfølgningssamtaler mellem klasseteam og ledelse
  • Klassetrivsel som tilbagevende tema på forældremøder og klasseforældreråd, der guides til at fremme trivslen
  • Foredrag for elever og forældre om brug af digitale medier.
  • SSP-samarbejde (samarbejde mellem skole, socialforvaltning og politi)

Princip for Trivsel (skolebestyrelsen, januar 2018)

Dette princip for trivsel udgør samtidig grundlaget for skolens mobbepolitik. Princippet tager udgangspunkt i

Sorring Skoles værdier: “Vores fællesskab skal være præget af læring, glæde og respekt”. Børnenes glæde afhænger af deres generelle trivsel. Ansvaret for trivslen deles mellem forældre/hjemmet og skole. Forældrenes støtte er afgørende for børnenes og hele klassens trivsel. Derfor forventer skolebestyrelsen, at skolen og alle forældre gør sig umage med at understøtte trivsel for alle børn på skolen.

Børns Vilkår definerer mobning således: ”Mobning er, når der er tale om længerevarende, systematisk udelukkelse eller chikane af et barn på et sted, hvor barnet er tvunget til at opholde sig, som eksempelvis i skolen. Mobning kan være at blive holdt udenfor, aldrig blive inviteret med til at lege i frikvarteret eller at blive forfulgt, slået, råbt ad eller få taget sine ting. I modsætning til mobning er drillerier kortvarig, situationsbestemt og tilfældigt opstået.

Mobning accepteres ikke på Sorring Skole. Formålet med princippet er at forhindre, at mobning forekommer.

Trivsel er mere end bare fravær af mobning. Trivsel handler om, at børnene er glade og sunde og har en positiv udvikling. Formålet med princippet er at understøtte, at alle børn trives.

FormålMålPrincip

Elever må ikke udsættes for mobning

At alle børn på Sorring skole trives

Det er en fælles opgave at sikre, at alle elever trives og at der er et godt og respektfuldt klima i de sociale sammenhænge, som eleverne færdes i.

Det er hjemmets opgave:

  • At medvirke til at få klassen til at fungere som en social enhed gennem eksempelvis legeaftaler og sociale arrangementer
  • At bidrage til at alle forældre kan føle sig trygge ved hinanden som gruppe i tilfælde af mobning mellem eleverne i klassen.
  • At gå positivt ind i samarbejdet med skolens personale og ledelse
  • At understøtte et konstruktivt og positivt syn på fællesskabet om skolen (herunder andre elever, andre forældre og selve skolen)

Det er skolens opgave:

  • At forhindre at der foregår mobning i skoletiden
  • At kontakte eksterne fagpersonaler i tilfælde hvor dette kræves fx ekstern AKT, PPR, mv.
  • At arbejde for, at forældrene ved, hvordan man kan støtte sit barns trivsel i skolen
  • At sende et tydeligt signal om, at man som forældre kan hjælpe sit barns trivsel ved at tage del i klassens sociale arrangementer

Det er hjemmets og skolens opgave:

  • At forældre og lærere/pædagoger gensidigt informerer hinanden om sociale konflikter i skole og i fritidsdelen

Elever må ikke udsættes for digital mobning

Ingen må udsættes for digital mobning

Det er en fælles opgave at sikre at både børn og voksne undgår digital mobning på de sociale medier.

Det skal være sikkert og trygt at bruge de sociale medier.

Det er hjemmets opgave:

  • At følge med i sit barn gøren og laden på diverse sociale medier ligesom man følger med i barnets øvrige liv
  • At drage omsorg for andre børn, hvis man oplever, at de har en uhensigtsmæssig adfærd på nettet
  • At tale med sit eget barn om god opførsel på nettet og de sociale medier
  • At handle hvis man oplever mistrivsel

Det er skolens opgave:

  • At undervise eleverne i god og sikker færdsel på nettet

Det er hjemmets og skolens opgave:

  • At fælles politik om færden på de sociale medier diskuteres på et forældremøde

Nedenstående beskriver rammen for, hvordan mobning håndteres på Sorring Skole:

Handlingsplan udarbejdes, hvis…

  1. Skolens ledelse konstaterer problemer med det psykiske undervisningsmiljø. F.eks. ved henvendelse fra en elev, medarbejder eller forældre, der oplever, at et barn eller en børnegruppe udsættes for mobning, herunder digital mobning. Indledningsvis kontaktes de relevante medarbejdere, for med det samme at få afdækket og beskrevet situationen.
  2. Skolens ledelse eller en elevens forældre anser det for nødvendigt som følge af elevens bekymrende tilstand eller adfærd, herunder sygdom og fravær, på grund af problemer med det psykiske undervisningsmiljø i form af mobning.

Udarbejdelse af handlingsplan og tiltag

  1. Skolens ledelse skal udarbejde handlingsplanen, senest 10 arbejdsdage, efter at der er modtaget oplysning om problemerne. Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor en medarbejder på skolen, første gang skriftligt eller mundtligt modtager oplysning om mobning. Handlingsplanen revideres efter behov.
  2. Skolens ledelse gennemfører de planlagte foranstaltninger i overensstemmelse med handlingsplanen eller sørger for, at dette sker.
  3. Hvis der er behov for midlertidige nødvendige tiltag, kan skolens ledelse træffe beslutning herom midlertidigt.
  4. Skolens ledelse informerer de berørte elever og deres forældre om indholdet af handlingsplanen og om eventuelle midlertidige foranstaltninger.
  5. Handlingsplanen skal være ledsaget af en klagevejledning. Forældre har krav på at blive informeret om klageadgang, hvis de ikke er enige i skolens håndtering af en mobbesag. Læs mere om klageinstans for forældre og elever på dcum.dk: Klageinstans mod mobning.
  6. Skolen sørger for at registrere handleplan mv. i den GO-sag vedr. mobning, som oprettes under den enkelte elevs cpr.nr.
  7. Handlingsplanen gennemføres og evalueres for at vurdere, om den skal justeres og gennemføres igen, eller om problemstillingen er løst. I hele denne proces involveres elever og forældre i indsatserne og effekterne heraf.

Handleplan i forbindelse med mobbesag på Sorring Skole

Skole Dato 
Elev Cpr. 
Deltagere i mødet:   
Beskrivelse af sagen - herunder elevens og forældrenes perspektiv   
Aftaler/handleplan   
Opfølgning og dato   

Klagevejledning til forældremyndighedsindehavere på Silkeborg Kommunes hjemmeside